Monday, December 20, 2010

Sverige vs USA - Sigtuna Merry Christmas vs Anchor Our Special Ale 2010

Julöl har jag ju redan konstaterat kanske skiljer sig lite mellan olika länder, mycket troligen på grund utav vad man förknippar med just julen. I Sverige känns det som om julen är mer centrerad kring just 'jul medan det i USA är mer runt 'winter holiday'. Vad jag menar är att i Sverige står julkryddor och smaker mycket i centrum, inte alltid (jämför tex Oppigård Winter Ale med Slottskällans Nisse), medan det i USA (utifrån mitt intryck) är mer vinteröl som ska passa i mörkret och kylan. Det är en outgrundad teori men i samtal med en vän från USA så sa han just att han uppskattade de juliga smakerna då de var just 'jul' och att de inte var lika bortskämda med sådan öl. Något underligt då 'pumpkin ale' ändå är en rätt stor förteelse i USA medan de få pumpaöl vi fått se här i Sverige har mötts med lite blandade omdömen.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här svamlet, kanske bara introducera den ena ölen idag - Anchors Our Special Ale 2010. Ölen som varje år byter kryddblandning och därför kan variera rätt mycket. Samtidigt är Anchor mer och mer ett bryggeri jag förknippat med 'genuint' - kanske på grund utav deras historia eller bara det att de faktiskt gör riktigt välsmakande öl.

Den andra ölen är svensk och det är Sigtunas Merry Christmas som ska få bevisa för mig att de faktiskt är bra på brygga öl. Jag har haft lite diskussioner om detta med folk och vi verkar alla slå fast att många bryggerier helt tappar bort sin egen öl i alla utflykter med att göra samarbetsöl, specialöl eller låta andra brygga hos dem (återigen hänvisar jag till intervjun Magnus Bark gjorde med Stefan Gustafsson om hur bristen på egen kontroll påverkade utfallet av hans öl).


Anchor Our Special Al 2010

Utseende: Mörkare brunsvart vätska med fint krämig cappucinotopp och minimala bubblor.
Doft: Väldoftande med lite örtig tofeedoft, choklad och kolasås. Lite torr örtig humle och jäst slår igenom. Mer örtig kolasås och även bär som känns mer syrligt t.ex. lingon och tranbär. Inte lika tydligt julkryddad som exempelvis i fjol men jag tror nästan att jag föredrar detta.
Smak: Lättare munkänsla nästan utan kolsyra. Smaken känns lite askat neddämpad med torr men inte sträv känsla och smaker av örter, kryddor och rostad malt. Eftersmaken är lite juligare med kanel och återigen örter. Inte så påtagliga smaker men likväl väldigt bra. Drickbar och lite lätt kropp vilket gör den till ett bra komplement till mat och/eller bara som sällskapsdryck. Mot slutet framträder mer frukter och lite mer smaker, men då var mitt glas redan slut. Så som vanligt gäller detta att invänta rätt temperatur.

Betyg? - Bra, lite för lätt och dämpad smakmässigt. Men samtidigt är det vad som gör denna lite elegant och drickbar. Det blir en eftersmak som sitter kvar, men lite lagom och rätt trevligt. Men inte den juligaste eller mest minnesvärda julölen. Men likväl något jag sulle rekomendera.

Sigtuna Merry Christmas

Utseende: Mörkt brun vätska med kompakt poröst skum med minimala till små bubblor och lagom gräddig topp.
Doft: Pomerans, kanel, aningar av lite humle som ger toner av örter, gräs och citrus. Rätt ordentligt mörk lakrits och bitter mörk choklad. Det hela doftar faktiskt bättre än hur det låter i skrift. Det blir liksom julkryddat utan att bli övertydligt att man försökt överkrydda ölen.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Bra fyllighet som samsar både lite tunn kropp och som inte överöser med fyllighet. Smaken är bittertorr mer än känslan i munnen, det är torr choklad, lakrits och kryddning – arrogant elegant är nog passande som uttryck. Det är enkla smaker men som gör sig oerhört bra ihop tycker jag. Det lite humlebeska blir mer tydligt då ölen blir någon grad varmare men jag tycker det gör sig väl i det hela och lyfter kryddsmakerna lite. En bra mörk, kryddig/örtig, ale som lär passa lika bra som okryddade ditos på julbordet – denna lär gå hem hos många. Mot slutet kommer även mer sötma av kola och fruktighet. I takt med det blir beskan än mer tydlig och tar även med sig lite hetta från kanelen och kardemumma.

Betyg? – Bra+, kanske inget man dricker mycket av (till slut blir den rätt obalanserad med det kryddiga och humlen). Men en julöl som är väldigt julig och samtidigt auktoritär och lättdrucken på samma gång. Nu är den på 6% och hade den varit runt 4.5-5 så borde den ha varit given på de flesta julborden för de som vill ha lite mer tryck i sin julöl utan att det går överstyr. Den kommer göra sig lika bra till köttbullarna som till skinkan med god senap – men även framför brasan framåt kvällen.

No comments:

Post a Comment