Sunday, July 17, 2011

Andra dansen med Ingrid - BrewDog/Beer Sweden Hello, My Name is Ingrid

Jag måste erkänna att första gången den lättfotade hjortronflickan Ingrid sprang lös på Söder i Stockholm (på Oliver Twist) så vart det lite av en smutsig kärlek och det vart ett par kupor av denna DIPA som hittade sin väg ned förbi mitt hjärta till magen. Att jag senare lärt känna han som namngav ölen (vi kan kalla honom för M2) gör det inte värre, tyvärr har han inte en enorm samling Ingrid (han fick inte ens tag på några flaskor..), för då hade jag umgåtts med han bara av den anledningen.

Själva ölen Hello My Name is Ingrid har en historia som de flesta av er som läser redan vet om, troligen har ni redan druckit den. Men vill ni veta mer om historien bakom ölen; om hur Darren på Beer Sweden tillsammans med BrewDog uppfann en hjortron-DIPA "färskfrutkad" med svenska hjortron, så kan ni läsa om det i mitt gamla inlägg om Ingrid på fat här.

BrewDog/Beer Sweden Hello, My Name is Ingrid


Doft: Fruktig double IPA med mild frukt och smaker av passionsfrukt, ananas och en aning persika, vilket sammanfattas som sötma, syra och beska, lite av allt.

Smak: Trevlig smak av passionsfrukt, hjortron och lite tropik. Eftersmak av matta hjortron och vad som uppfattas som en lagom, balanserad beska. Den är inte lika pang bang som jag tyckte den var på fat, men så är jag en fatfantast. Men jag har även hört andra som delar denna åsikt, framförallt många samma kväll som Ingrid släpptes loss på Oliver Twist i Stockholm. Flaskan har något mer ihoptryckt smak, vilket inte nödvändigtvis är någonting dåligt. Men bäst lär Ingrid bli om man klär av henne flaskan och låter henne sprida ut sig i glaset för att hettas upp precis lagom för att det saftigt fruktiga (ur hjortronen alltså..) ska komma fram


Betyg? - bättre(+). Visst är den fruktig och har hjortron som växer fram ur smak och doft med en passande skön beska. Den är verkligen stabil, verkligen god och en sommarhit om den funnits i större upplagor. Som tur är behöver vi bara vänta tills i höst innan nästa omgång kommer, då i större upplaga än den måttliga batchen sist som man dessutom behövde beställa. Men passa på, de här flaskorna kommer gå åt fort de med.

2 comments:

  1. Något datum meddelat angående när den släpps?

    ReplyDelete
  2. De kommer 1 september med en prislapp på 36,90 och art.nr 11177.

    Jag kommer nog köpa på mig ett par då det är en solid IPA och ska bli intressant att jämföra med den förra batchen.

    ReplyDelete