Friday, July 22, 2011

Ölnyheter och jul i juli 2 - Dark Horse 4 Elf Winter Warmer



 Sedavanliga nyheter från den amerikanska ölvärlden då?

  • Flying Dog släpper en ny Wild Dog med namnet The Fear, en imperial pumpkin ale som nu ska finnas under hösten. Det finns inte så mycket information än, men ni kan läsa lite mer här tills vidare. 
  • Inte bara ökar försäljningen av Flying Dog och Brooklyn's öl i USA, bryggerier i Oregon har under året 2010 producerat över 1 miljon barrels of beer, motsvarande över 270 miljoner amerikanska pints). Detta är den högsta siffran i USA under föregående år och en orsak kan vara att Portland har över 40 bryggerier inom sitt område (även där högst, inte bara i USA utan i världen).
  • 2009 gjorde Dogfish Head och Sierra Nevada en samarbetsbrygd under namnet Life & Limb, sedan dess har det varit mycket snack om en uppföljning och nu är den här. Life & Limb 2, namnet har med att life motsvarar den levande kolsyrebildningen i flaskan medan limb är barken och lönnsirapen som används i ölen. Inför den andra upplagan av ölen har man gjort en specialare. Sam (DFH) skickat ned lönn från Delaware medan Ken (SN) har använt ett annat träslag från hans farm i Chico som ölen ska lagras på, små kvantiteter på fat lär det bli på den, så inget vi kan drömma om att se här hemma

Nu lite drucken öl..  Dark Horse är ett bryggeri jag har skrivit rätt mycket om på sistone och sist, då jag hade druckit deras trevliga tripel Sapient Triple Style Ale så nämnde jag att det var få saker från dem som jag har blivit besviken på. Inte heller denna gång då jag drucker deras winter warmer ale blir jag besviken. Det här är en julinspirerad kryddöl med enbär och andra julkryddor som påminner om en mixtur av barley wine, old ale och mer traditionell mörk julale.

Dark Horse 4 Elf Winter Warmer Ale

Utseende: Mjukt tjock brunsvart vätska med något mer beigebrunfärgat skum.

Doft: Trevlig barley wine-liknande doft som även har väldigt fina inslav av lite söta enbär, tallbar och utsökt karamellsötma med lite "fizz". Salt- och sötlakrits går att mjölka ur från enbärens inslag. Flera lager doft här med enbär och krydda som följs, när man ger glaset en hurring, av söt karamell som verkligen känns perfekt!

Smak: Lätt till medelstor munkänsla med bra kolsyra. I smaken är det mer av rökta enbär och tall, som i doften men nu mer ensamt. Detta dock mot en grund av mörk och något ljusare malt med viss sötma mot sältan. Tycker även att det är lite metallisk rökt torv och sviskon här.

 Betyg? – Bättre, nu drack jag den lite för kall ska erkännas, men likväl så har den ändå fina smaker och är väldigt trevlig. Sedan är det mitt i sommaren och en julvärmare känns väl inte optimalt, men det är en öl jag gärna hade smuttat i mig i vinter och den är väldigt trevlig. Värd att prova helt klart, dock kan det vara mer eller mindre svårdrucket beroende på vad man gillar om enbär i ölen. Var väldigt god till en tjock lingonkaka, värd att veta inför julen.

No comments:

Post a Comment