Monday, July 4, 2011

Stör i semestern med Weyerbacher Double Simcoe IPA


Så var Göteborgsäventyret slut för denna gång och det vart lite av allt under de gångna dagarna. Lite ölrelaterat i form av besök på Haket och 3 Små rum (där även delar av Schnille & Schmak och Ölkultur hade samlats) samt besök på  Oceanbryggeriet. Mer om det sista kommer så fort jag fått bilderna utav min "fotograf", men det kommer nog bli ett intressant inlägg - det kan jag lova. Annars är det som ni har märkt lite stiltje på ölfronten åt alla håll. Så vi fortsätter i lite lugn takt genom att jag ger er ett försmak på vad som komma skall, om än ett lätt missvisande sådant.

Under mitt vår/vinterbesök i Rom så plockade jag på mig och drack lite öl som jag kunde finna och en av dessa - Weyerbacher Double Simcoe IPA - kommer snart att dyka upp i Sverige då Brill kommer ta in lite trevlig öl från bryggeriet. En single-hop-DIPA med enbart den rätt unga (från 2000) humlesorten Simcore som brukar vara en av de humlesorter många rätt snabbt lär sig att plocka ut i en öl.

Vad jag menar med missvisande ovanför är att ölen då jag köpte den inte var purfärsk, inte ens smågammal utan "kan" (oklart) ha fått stå ett tag då malten får mer att säga till om än vad som kanske varit menat. Dock är det här en välbalanserade DIPA med mycket malt som ska väga upp humlen, men den hade den där speciella karaktären av en öl där humlen sakta börjar segla iväg. Men det har nog med ölbutiken där jag köpte den att göra än ölet i sig, så ser du den i Danmark eller Sverige så prova den gärna.


Weyerbacher Double Simcoe IPA

Utseende: Mörkare grumlig brunorange vätska med ljust litet skum med minimala bubblor.

Doft: Fräsch väldigt tydlig arom av simcoe, som följs upp med tvål, blommor, sötma och besk grape som tillsammans med tropiska frukter ger den en rejäl avrundning. Doftar färskt tack vare den fina och tydliga doften av simcoe.

Smak:  Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Fyllig och direkt smak med bra beska som övergår till en bitter efterbeska. Drar åt IIPA-hållet när den peakar med beskan. Det känns även som om humlen har tröttnat något och släpper fram malten något mer än vad den säkert var menad.



Betyg? – Bra+. Inte purfärsk trots vad doften först hintade om. Men trots att malten kommer igenom så är doften bra nog för att man ska gilla det. Som en mellanklass IPA med förstaklassig doft.

No comments:

Post a Comment