Wednesday, June 8, 2011

Lets go nuts! Cigar City Bolita Double Nut Brown Ale


 Bolita? Ett namn, en stad, ett trädslag? Nä Bolita var:
Bolita was a type of lottery popular with the working class citizens of the Ybor City district of Tampa. Bolita means, ’little ball’ but profits from the illegal (and often rigged) game were anything but little. In the 1920’s Tampa native Charlie Wall was the undisputed kingpin of the Bolita racket.
Men Cigar City's öl Bolita Double Nut Brown Ale är en "Double Northern English-style brown ale", vad det nu betyder, med mycket olika sötmor och lite rostade nötter mot slutet. Liksom alla deras öl lämpar den sig väl för en cigarrer och storbandsmusik. Ja, det är ju ungefär den infon som finns om ölet utan att leta ihjäl sig över backe och å. Ölen öppnades för någon månad sen under en ölprovning och nästan samtliga som var där gillade den. Synd att man inte hade en flaska att lagra även om jag är osäker på dess lagringspotential.Vi får hoppas att Brill fortsätter få hem lite olika Cigar City-öl även i framtiden då det är ett väldigt trevligt bryggeri med karaktäristiska och goda öl.


Cigar City Bolita Double Nut Brown Ale

Utseende: Mörkbrun vätska med tjockt skum med minimala bubblor med lite kaffegräddig brun färg.
Doft: Något nötig malt med en släng rostade nötter och en fin träkaraktär. Kryddig trätorr och så känner jag lite hampa. Även här anar jag lite av Cigar City’s fallenhet för att använda olika träkaraktärer på sina öl.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Len mjuk och halvfyllig. Träkaraktären återgår i smaken och choklad, rostade nötter och sötlakrits. Tycker även att man kan få fram lite choklad.

Betyg? – Bättre. Riktigt speciella smaker med lit träkrydda och choklad. Kanske inte så utrycksfull som jag förväntade mig, men väldigt typiskt Cigar City. Njutbar men ändå lite oplacerbara smaker ibland, vilket inte behöver vara negativt här..

1 comment:

  1. Ja den var lite speciell men för mig alldeles för söt och sliskig. Jag tror det var den här jag tyckte luktade väldigt mycket påsk/julmust till en början.

    ReplyDelete