Monday, February 14, 2011

Oväntade öl: Thomas Creek Up The Creek Extreme IPA, SKA Brewing ESB, Ballast Point Calico

Ja, jag är smått ointresserad av vårnyheterna idag - så jag låter dem stå och vänta några dagar till! 

 Igår skrev jag kort om tre olika amerikanska öl som bytt skepnad till brittiska amerikanska öl och idag blir det en liknande twist. Temat blir 'amerikansk öl med annorlunda twist'. Öl som precis som igår inte var vad man förväntade sig - utseendemässigt, smakmässigt eller som kanske bjöd näsan på något ovanligt i doftväg. Tanken började då jag drack min första öl från Thomas Creek och deras Up the Creek Extreme IPA med mottot "Sink the stauts quo". En öl jag på förhand hade fått höra att den skulle vara något annorlunda och då jag är nyfiken av mig så blev det att prova. Vidare visade det sig att jag måste ätit någonting när jag provade Ballast Points Calico för både jag och en vän kände en markant smak och doft av - saffran (något jag inte sett någon annan tycka..). Sist ut är SKA Brewing ESB, en öl som inte är konstig alls utan jävligt god om jag får uttrycka mig så! Dock drack jag ett par burkar (bara det!) inom två dagar och ja, smakintrycken varierade något genom alla. Så vi slänger in den här den med!

Sensmoralen, eller läxan från idag är att öl dels kan visa sig vara helt annorlunda även fast man (i motsats till igår) vet mer om öltypen etc - men även att smaker och dofter tar intryck från annat - var man är, vad man ätit innan, hur man känner sig, hur mycket man druckit innan - vad man druckit innan och såvidare. Så ja, man ska inte ta någonting för givet och vara snäll mot smaklökarna om man vill få ut det mesta av varje öl. Så med andra ord är det dumt att humla ned tungan eller trycka i sig en rejäl barley wine innan man ska dricka något lättare och ljusare. Det mesta är inga nyheter, men ändå - ibland är det lätt att glömma.


Thomas Creek Up The Creek Extreme IPA

Utseende: Mörkare gyllenbrun, något röd vätska med nougatfärgat skum med mimimala bubblor.
Doft: Kola, bär och nougat i doften som drar lite åt strong ale-hållet, fast som samtidigt är väldigt besk vilket ger mer barley wine-vibbar. Mycket bär och kola, känns rejäl med den tydliga maltinfluensen.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Smaken har liksom doften väldigt mycket bär och besk kola och det är väldigt välsmakande, men inget som känns riktigt IPA-aktigt (eller IIPA för den delen). Lite spritig, men så är den på 12.5% också. Som en belgoale men med mer beska, nötter, kola och bär i smaken. Bitter bränd kola mot slutet.

Betyg?
– Bättre-. Bra variation i smaken och ja gillar det, bra beska och överlag en skön öl. Om än så är den kanske lite väl kraftig sett till %’en vilket kan vara lite lömskt.


SKA Brewing Special ESB

Utseende: Rödmörkgyllene vätska med minimala bubblor i det vita skummet.
Doft: Söt och med en väldigt fyllig fruktig doft med kola och beska. Rätt kraftig och väldigt tydlig. Lite som om burken hade tryck ihop smakerna på ett förtjänstfullt sätt.
Smak: Kola och bra beska med lika bra efterbeska och precis som doften är det som en koncentrerad ESB. Riktigt trevlig. Fruktig och bra variation på kola och fruktiga smaker med hela tiden en bra beska.


Betyg? – Bättre. Wow, bra smaker, bra tryck och riktigt god. Tog en till efteråt som var lika bra den, men den jag dagen efter var inte lika kraftig och bra. Men likväl en riktigt bra ESB med bra beska och bra smaker.


Ballast Point Calico

Utseende: Röd brungyllene vätska med något gräddigt skum med minimala bubblor.
Doft: Beskare än vad jag anat och hade fått höra. Lite oväntade kryddighet, nästan lite julkrydda –besk och mycket ’grön’ humle. Nej, det som känns juligt är en klar doft av saffran eller något åt det hållet.
Smak: Lätt munkänsla med okey till bra kolsyra. Saffran även i smaken, ”saffran” och citrus samt grön, gräsig, humle som ger stor efterbeska. Det var inte bara jag som kände saffran i smaken, men då var det ett par öl innan samt lite nachos som kan ha påverkat smaken. Så tror mer att det är lite ljus malt som ger lite kryddighet och citrus och apelsin som ger detta.

Betyg? – Bättre-. Underskattad amber ale där saffranssmaken nog är ljus malt med både apelsin och citrussmak. Men lättdrucken och trevlig likväl.

No comments:

Post a Comment