Wednesday, February 16, 2011

Time to SKA - Decandent IIPA och Modus Hopperandi

I måndags släpptes SKA's Modus Hopperandi och inom kort får den tillfälligt sällskap av samma bryggeris IIPA - Decadent IIPA (även portern Ten Pin kommer framöver). Jag är inte så tålmodig så vid mitt besök på OT för någon vecka sedan så blev det att prova dem båda - och den ena blev det faktiskt ett par flaskor av, vilken får ni se snart. Provade ju även deras Special ESB för inte så länge sedan och mitt intryck såhär långt är att de gör förbannat stabila och goda saker. Modus Hopperandi är en IPA på 65IBU och den lite starkare IIPA'n, som brygdes första gången för att fira deras 10-års jubileum, Decadent är bara 10IBU högre så det var intressant att se hur stor skillnad man skulle märka av. Att Modus också är på 6.8% gör den rätt alkoholstark för en IPA, men inte mig emot - alkohol lyfter fram smak och smak gillar vi. Hela attityden SKA Brewing lyfter fram med det serietecknade och rätt så kaxiga fungerar väldigt bra och kika bara in på hemsidan så blir det än mer tydligt. Med Ska musik (what else) och den typiska kunskapen som verkar komma från alla bryggerier från Colorado så har de lyckats få fram ett säljande koncept!


SKA Decadent IIPA

Utseende: Gyllene, något mörkare orangefärgad vätska med lite liknande mörkorangefärgat skum.
Doft: Mysiga tropiska frukter med blommig tvål och en utomordentlig bra tryck i det hela. Mycket tropik och mycket kraft, mycket beska och det är superbt. Doftar verkligen gott.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Tvålig och oljig fruktighet och samtidigt är det massa persika, tropik och oerhört fräscht, färskt – gott rent utsagt. Humlekottar både i smaken och i den perfekta eftersmaken.

Betyg? – Bättre+. Supergod, massa beska, tropisk frukt, blommor och tvål. Skön kottighet. Allt är verkligen bra här och det var inget under att vi tog in fler flaskor av den under kvällen! Förbaskat lättdrucken, smakrik och njutbar om man bara vill sippa på den. Kanske utan någon större komplexitet eller något sista extra som gör den till 'bäst'. Men ska köpa på mig ett par flaskor då den kommer till systembolaget och lär nog höja betyget en aning sen.


SKA Modus Hoperandi

Utseende: Smått mörkorange vätska med smutsigt skum.
Doft: Humle och citrus utan att det känns alltför fruktigt eller tropiskt utan det är mer kotte, gräs och jordigt naturlig doft.
Smak: Lätt till medelstor munkänsla med okey till bra kolsyra. Rätt lagom humlesmak. Gräs och citrus med bra efterbeska med mycket grape. Nä, inte den humlebomb jag hade hoppats på. Tur att den nu finns på systembolaget.

Betyg? – Bra. Liten besvikelse, framförallt i jämförelse efter den fantastiska Decadent IIPA’n. Eller besvikelse och besvikelse. Den är god men ju fler bra IIPA's man dricker ju mer tryck i smakerna och ju högre beska blir man vad vid. Den här är riktigt god med mycket grapesmak, samtidigt vill jag ha tydligare beska och gärna något litet extra. Nu kanske 'bra' är lite lågt, men vi får se - får bli en flaska på bolaget så hoppas jag kanske ändra uppfattning.

3 comments:

  1. Hoppas du testade Modusen före Decadenten, annars förstår jag att du tyckte den var lite tam! Suga i sig en IPA efter att just ha druckit IIPA är väl inte att rekommendera... =)

    Själv tycker jag Modusen var kalas. Inte det bästa jag druckit, men väl värd pengarna och inte så trött som jag hade befarat!

    ReplyDelete
  2. Decadenten är verkligen jättebra. Drack Ten Pin igår och tyckte den var bra men hade väntat mig lite mer. Lite tunn i kroppen och smaken. Modus testar jag ikväll.

    ReplyDelete
  3. Tyckte Ten Pin var riktigt dålig, tunn och mest bara spritsmak.

    ReplyDelete