Thursday, February 10, 2011

Som om igår inte var nog, idag - ölpaketsöppning

 Vårens ölnyheter är uppdaterade med bland annat To Øl vars First Frontier kommer i maj samt lite annat smått och gott. Har inga artikelnummer på dem och har inte hunnit länka dem, men ni kommer se - finns både i word- och htmldokumenten till höger.


Efter helgens spontana shopping spree i Rom med rätt mycket godsaker som kom med hem så var det ju som lite extra grädde på glasberget att hitta en fin liten postavi i brevlådan. Välkommen till Posten, vi har ett paket till dig. Score! Nu var förvisso paketet rätt uppdelat sett till vem som skulle ha vad men likväl ett fyllt paket där jag redan nu faktiskt hjälpt två av ölen ur världen. Många av ölen är nyheter för mig, sådant jag inte riktigt sett förut utan där bryggerierna är nya bekantskaper för mig, andra är klassiker och som gamla vänner som man nu får prova lite roligare saker ifrån. Då jag drack en riktigt vällagrad och god Haandbryggeriet Dark Force från 2009 igår och lite annat gott och därmed är lite trött idag så blir det en kort genomgång av vad som inhandlats - mest för att. Däremot, Heineken Oud Bruin? Wtf. Vad är det, varför, hur, när? Den stora frågan i denna sändning helt klart. Annars är det Supplication jag mest ser fram emot, Russian River är man ju inte så värst bortskämd med så den ska bli kul att prova så snart som möjligt.

6 Bells Hopslam - humlebomber?
1 Bells Expedition Stout - Inte druckit den förut, men nu är det dags.
2 Russian River Pliny The Elder - kablamo!
1 Russian River Supplication - Suröl + USA + Russian River + Manker = Epic
1 Heineken Oud Bruin - wtf liksom, aldrig sett denna - men kul ska det bli!
1 Boon Kriek - vet inte varför, den är borta nu iaf.
1 Hoegaarden Forbidden Fruit - en fruktigare version av deras vanliga?
1 Anchor Old Foghorn - Var grymt god sist
1 Founders Nemesis 2009 - 2010'an var grym, denna ska dessutom vara eklagrad på whiskey och lönnsirapsfat
1 New Glarus Spotted Cow - Aldrig druckit något från dem så ska bli kul.
1 Saint Arnold Elissa IPA - som ovan
1 Southern Tier Cherry Saison - Southern Tier har blivit något jag dricker mer och mer ifrån. Körsbärsöl mmm.
1 Southern Tier Gemini - En öl jag missat om och om igen men nu ska det bli att prova den.
4 Duchesse de Bourgogne - vi ville ha 6-10 stycken, men fick bli 4 av denna perfekta 'brytnings'öl

10 comments:

  1. ang. Heineken Oud Bruin, så är betydelsen av "oud bruin" olika i Holland jämfört med Belgien. Vad som i belgien vanligtvis menas är ju ett långlagrat mjölksyrajäst öl, medan det i Holland betyder ungefär något mellan svagdricka och svensk "bayersk folköl" (beroende på om den är sötad eller inte).

    ReplyDelete
  2. Super! Tack där, vart aningen konfunderad om Heineken skulle gjort en belgisk oud bruin och hur hemskt det nu skulle bli. :)

    ReplyDelete
  3. Nice ! Själv funderar jag var mitt paket från Belgien tagit vägen.......

    ReplyDelete
  4. Jag blir nyfiken, har du köpt ölen från Cracked Cettle eller är det någon annan affär? Jag tycker nämligen att jag har svårt att hitta USA-öl (annat är där) men det finns gott om affärer som säljer ex belgisk.

    Tack på förhand,

    -Jimmy

    ReplyDelete
  5. Hopslam är en fullpoängare. Även deras Expedition Stout är lysande.

    De andra ser bra ut. Speciellt Russian River skulle man ju vilja prova något från någon gång.

    ReplyDelete
  6. Jag undrar samma sak som Jimmy, hur får man tag på så fina saker?

    ReplyDelete
  7. Russian River!!!
    Shit, vilken handlare är det som säljer sådana trevligheter?

    ReplyDelete
  8. Och då menar jag Supplication!

    ReplyDelete
  9. Det var faktiskt en ströordet från CK. men supplication t.ex. hade de bara fått in en flaska från etc. Men ska bli kul att prova den. Hopslam var riktigt bra, perfekt balans, men inte så rivig som jag gillar det.

    ReplyDelete
  10. Jag har länge tänkt prova, men hur funkar det egentligen? Är det bara att beställa, eller måste man gå via det statliga företaget?

    ReplyDelete