Thursday, February 3, 2011

Det var en gång... Southern Tier fat-dagar på Sorbon


Härom veckan var det Southern Tier-dagar på Sorbon där tre olika öl från dem kopplades på inom 24 timmar. Riktigt populärt och ölen tog slut lite väl fort. Men som tur är för er och för mig så hann jag smaka alla tre ändå. Southern Tier har ju alltid varit lite av min akilleshäl då jag förvisso gillar vad de gör, men framförallt deras IPA's har enligt mig någon säregen doft och smak som påminner mig om blöt vete eller halm. Men ju mer jag provat från dem och ju mer som inte varit rena IPA's ju bättre har jag börjat tycka om dem. Främst är det väl deras Imperial-serie som är helt underbar där framförallt alla olika "smaköl" som Choklat, Creme Brulee, Jah*va etc är med. Dock vart jag lite besviken på deras brittinspirerade barley wine Back Burner som ni kunde läsa om häromdagen. Lite väl klen, har även deras Cherry Saison på intåg hemma och även fast jag hoppas på den så har jag inga förväntningar alls då de omdömen jag hört om den har varit rätt blandade. Det som kopplades på på Sorbon var i alla fall deras riktigt bra 2XIPA, en IPA som drar åt imerialhållet men som ändå uttrycks vara mer av en "extra IPA" än IIPA. Samtidigt drog de på den vanliga IPA'n som är en riktig amerikansk IPA med mycket humle som tillsatts under deras tre humlegivor. Slutligen kopplades så deras APA - Pale Ale på.


Southern Tier IPA

Utseende: Fint utseende med mörkare gyllene vätska. Gräddigt skum med minimala bubblor.
Doft: Lite av den typiska ST-sötman men annars bra doft av tropisk frukt. Sött hö och aningen apelsinskal.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Sött blött hö som alltid i deras öl, men här är det bra och framträdande beska som suddar ut det söta och med en bra efterbeska så märks det knappt. Citrus och en ’crisp bisquit’ smak. Mjuk, god med liv i, riktigt stabil IPA som är precis sådär på rätt gräns av att vara sjukt lättdrucken och god utan att bli tråkig.

Betyg? – Bättre(-). Inte något speciellt, bara väldigt gott och klockrent stabilt. Fungerar alltid-öl kan man säga.


Southern Tier 2XIPA

Utseende: Något ljusare gyllene färg, vitt smutsigt, småporöst skum.
Doft: Humlekottar och en bra fräschör, mycket citrus, grape som går ihop rätt bra med sötman.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Bra tryck i smaken med humlekottar och en avvägd grapebetonad fruktighet. Beskan går precis som i IPA’n ihop bra mot sötman som den har. Mer tryck i efterbeskan som känns skönt då det gör den rejälare än IPA’n men ändå med det som gör IPA’n bra.

Betyg? – Bättre (-). Rejäl men något snäll jämfört med bättre IIPA’s. Känns kanske lite mer varierad på flaska. Men om IPA’n är lättdrucken och bra på så sätt så är denna den starkare storebrodern som är lite svårare att ha att göra med men som likväl är bra på samma sätt. De kompletterar varandra rätt bra.


Southern Tier Pale Ale

Utseende: Ljusare maltgyllene vätska med pilsneraktigt mjukt skummigt vitt skum med minimala bubblor och gräddig topp.
Doft: Fräsch doft av crisp citrus, lite stall och aningar av humlekotte. Bara lite av den annars vanliga ST-sötman.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Bra smak av stall och lite pale ale där det är mer pale än humlig pale ale. Efterbeskan är måttlig men lagom.

Betyg? – Bra(+). Lättdrucken och riktigt bra session-öl om man vill gå ned ett snäpp från IPA’n istället för uppåt.

1 comment: