Wednesday, February 2, 2011

Saranac i centrum - Saranac IPA och Saranac Imperial IPA

 På den tiden jag köpte god öl på systembolaget utan att riktigt tänka mer noggrant på vad det var jag köpte så fanns det ju såklart ett par favoriter; Brooklyns olika öl, Samuel Adams alla öl och så Saranac Black Forest - en schwarz som både jag och många av mina ännu ointresserade vänner verkligen gillade. Bra öl för en bra peng och något som man är lite ledsen över att ha skiljts från nu i och med dess bortgång från systembolaget. Saranac är huvudnamnet på ölen från Matt Brewing Company, ett gammalt familjeägt bryggeri med anor från slutet av 1880-talet, men de släpper även iväg ett par andra öl från mindre bryggerier under labels som New Amsterdam, Yankee Jim, Foggy Bottom och några till. Bryggeriets distribution utav öl från sin bas i New York verkar vara sådär då de lite mer ovanliga ölen verkar rätt svåra att få tag på om man inte bor i närheten, sedan verkar den inte heller så bra och ska jag vara ärlig så är de två ölen från idag nummer två och tre av det jag har druckit från dem. Alltså är det inget man hittar här borta i Sverige så ofta heller.

Deras Saranac Imperial IPA var första delen (av nuvarande två olika öl) i deras High Peak Series som består av den och deras Saranac Imperial Stout, kort sagt - de starkare ölen de gör.Tio sorters malt och lika många humlesorter ska skapa en komplex IIPA med ändå rätt snälla 85 IBU och på 8.5%. Detta medan deras vanliga Saranac IPA bara är humlad med massa cascade för att få till en typisk amerikansk IPA, något mörkare i smaken och med en alkoholhalt på 5.8%. Men över till ölen..

Saranac IPA

Utseende: Klar ljusgyllene vätska.
Doft: Gräsig humle med blommor och lite snäll sötma mot slutet. Blommor, citrus och frukt från humlen.
Smak: Lättare munkänsla med bra kolsyra. Citrus och väldigt clean smak med citrus, apelsin och lite torr bitter eftersmak. Lagom beska och mer bitter mot slutet.

Betyg? – Bra+. Bra citrussmakande IPA med apelsin och citrus och torr bitter efterbeska. Mycket trevligare än vad jag förväntade mig och känns som en bra IPA som inte är för snäll utan har lite karaktär utan att den för delen börja dra för mycket åt något håll för att göra sig mer än vad den egentligen är.


Saranac Imperial IPA

Doft: Blommig doft, fläder och ljus fruktighet. Doftar rätt eget för att vara en IIPA, speciell fruktighet och blommor som drar mer åt något söta. Lite lurig vill jag påstå då den har en blandning som jag inte riktigt känt förut. Tror det är något med fläderliknande doften och den ljusa fruktigheten som sätts som rätt bra maltbas. Kul.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Söt fruktighet med blommor och syrlig sötma. Smaken är även den speciell men på ett bra sätt. Precis som i doften har den egen karaktär och har något kanske inte 'extra' men ändå något som gör den kul att dricka.

Betyg? – Bättre (-). Egen IIPA med varierad karaktär med sin blommiga fläderfruktighet men ändå med en beska som kommer allteftersom.

No comments:

Post a Comment