Saturday, July 24, 2010

Samuel Adams Utopias i Norge med mycket annat!

Tillbaka!
Äntligen börjar jag kunna relaxa lite efter två rätt fartfyllda veckor i Polen och sedan Norge. Däremellan har jag även lyckats få i mig åtskilliga öl, mjöd, drinkar, vin och dessutom lyckats gå igenom halva djurrikets i matväg. För att toppa detta gick jag idag och hämtade ett paket från Tyskland med än mer att dricka i (som om jag inte köpt på mig nog redan från usa, polen och nu norge). Paketets innehåll syns här till höger och det är mest 4-5 saker från Mikkeller samt lite De Molen och annat gott och blandat.

Det värsta med allt farande är att jag har svårt att hålla ihop alla saker jag druckit, skrivit, gjort, fotat etc. Mitt senaste "riktiga" inlägg var för 1-2 veckor sedan då jag och Erik just kommit hem från en kväll på Sorbon, förutom de små lömskheterna jag fick prova där så drack vi båda ett par kanongoda öl jag inte hunnit nämna, samt vad vi drack på grillkvällen därpå (Brooklyn Sorachi Ace, Brooklyn Local 2) och mycket mer. Jag utlovar bättring och idag kommer det i form av ett bautainlägg!



Oslo, Bad Religion och Nøgne Ø
Jag och tjejen begav oss i onsdags till Oslo och Norge för att se Bad Religion spela, vilket vars sjukt kul och bra! Under tiden jag dricka både Samuel Adams Utopia samt massa annat. Förutom Nøgne Ø Saison på fat som var lite småtrist med smak och doft av papper (wellpap?) och lätt pepprig kryddning (Betyg: Ok) så drack jag även deras Nøgne Ø Tiger Tripel som är deras försök till en komplexare tripel. Detta märks i de lite spretiga intrycken med doft av apelsin, bröd(?) och krydda i en sursyrlig mix men som sedan har rätt mycket andra intryck jag har svårt att sätta fingret på (Betyg: Bra). Övrigt norskt som dracks var Haandbryggeriets Dubbel Dose, en DIPA som trots att den var ett år gammal (vinmonopolet + öl verkar inte vara så bra mix) gammal ändå hade en rätt "ofärdig" känsla. Den ska kunna hållas i några år till vilket märks på hur humlen börjar tappa lite styrka medan det fortfarande är mycket inslag av jäst. Men kraftig smak och doft av grape, citrus gör den ändå väldigt bra liknande hur Alesmith IPA har sin pondus (Betyg: Bra+).

Samuel Adams Utopias och utomnorska öl

Beer Palace nedanför Tjuvholmen i Oslo verkar man stoltsera med mycket och bra öl - nu fick jag förvisso aldrig undersöka det rejält då vi endast stannade till en inte alltför lång stund. Men vad som förvånade mig och fick mig att falla var att de bjöd ut Samuel Adams Utopias för 175NOK för 4cl. I USA gick 2 cl för 22 dollar (typ 150kr) och i Sverige tar typ Bishops Arms en hundring per centiliter. Så billigt var det och i mitt lilla glas det hamnade - finally! Ölen kräver ingen större introduktion. Dock föll denna vällagrade och starka "barley wine" mig inte helt i smaken - konstigt nog. Vet inte om det var förväntningarna? Men jämfört med Dogfish Head 120 minute IPA och andra lite dessertvinsliknande öl så var denna mer åt cognacshållet än en öldito. Smaken var trevlig med lite mandel, äpple, sultanrussin och inte alls någon störande alkohol. Eftersmaken var väldigt njutbar och satt kvar länge och väl, men förutom en söt trevlig smak och en enorm komplexitet gällande doften så vart jag nog lite besviken (Betyg: Bättre).

På samma ställe drack jag även den för den norska marknaden producerade BrewDog Alpha Dog, en red ale/bitter i trevliga skiktet på öl mellan 4 och 5%. Maltig humledoft med viss typisk red ale-liknande doft som även har en hel massa aprikos och bär i sig. Smaken var lättare och smakade lite som druva tillsammans med aprikosen. Bittert och gott men kunde nog varit lite fylligare (Betyg: Bra).
Två amerikaner hann jag även med Goose Island Matilda samt Acme IPA. Matilda behövde verkligen rätt temperatur för att blomma ut fullt och visa upp alla dofter av torrt gräs, korriander, citrusskal och socker som fanns där. Smaken var rätt kryddig med en bra dos gräs, jäst och blommighet. Växer på mig men något känns ändå lite enkelt (Betyg: Bra). North Coasts Acme California IPA var lite gammal (återigen så undrar jag vad vinmonopolet gör) vilket först inte märktes i den väldigt blommiga doften som dock hade en lite tvålig grapedoft. Lite stall mot slutet. Smaken var trevlig och lite som Sierra Nevadas Pale Ale efter 4'e flaskan, stabil men inget mer spännande än så. Sen var den ju då lite gammal också (Betyg: Bra+).


Ikväll blir det Sorbon
Efter någon veckas uppehåll tror jag att Erik åter föreslog ett besök på Sorbon ikväll, så så lär det bli. Trevlig och bra en lite tråkig lördag. Väl mött och imorgon blir det årgångslagrad polsk öl det lär skrivas om!

2 comments:

  1. 100kr/cl? Dyraste jag sett Utopias är 60kr per cl på Bishops Malmö, alternativt 48kr/cl på Green Lion. Kanske har jag tur som bor i Malmö?..

    ReplyDelete
  2. jag har funderat och kom på att det nog var pingvinen som var så dyr på vissa bishops, eller iaf vad jag har hört. dock vet jag att utopias kostade en slant på de (få?)ställen jag sett den per centiliter här i stockholm. men så gillar dem att ta överpriser också.

    ReplyDelete