Saturday, November 27, 2010

Hipp Happ - Goose Island Demolition Ale

Såhär i lördagsrusningen blir det en kortare skrift om en öl jag av någon anledning trott på men utan att veta vad den egentligen var för något, ölen Goose Island Demolition Ale, är en  saison/Belgian strong ale’ish golden ale. IBU på  40 och humlad med de skönt gräsiga typerna som Saaz och Chinook medan pilsnermalt står för malten. Ska dock konsumeras rätt färsk (inom ett halvår) medan jag tror att denna kan ha stått aningen längre. Saison är i mitt tycker lite som rosé - mer passande för heta sommardagar, lite som en skön hefeweizen mer än något man bör ta såhär just före första advent!


Goose Island Demolition Ale

Utseende: Lätt matt gyllengul halvgrumlig vätska med vitt skum med minimala bubblor. 
Doft: Citrus och persikodoft som påminner lite om vingummin och lite kryddor. Doften har lite sötma men inte värre än att det smälter in bra. Känns väldigt somrig och fräsch.
Smak: Lätt munkänsla med bra tunn kolsyra. Smaken är som doften, fräscht gräsig med fin citrussmak. Kroppen är medelfyllig och lagom torr i eftersmaken.  Rätt klen på något sätt men likväl så är den som en bra mix av saison och någon blondevariant med delvis söt småhumlig citrussmak och lika del torr gräsighet. Eftersmaken är syrlig med fina små doser av frukt. 

Betyg? – Bra, rätt trist i längden men en perfekt att ha bredvid grillen på sommaren. Men kanske inget jag skulle vilja dricka mycket av såhär i en mörk mysig källarlokal mitt i vintern.

1 comment:

  1. för mig är detta en riktigt bra öl. Ett stabilt bryggeri.

    ReplyDelete