Wednesday, November 24, 2010

Nattnotis: Manker goes high school girl w. Timmermans Kriek

Det här inlägget kanske känns lite stötande för vissa och för det ber jag redan här och nu om förlåtelse. Men jag måste vara ärlig och min första idé av 'krieks' var att det var dessa sötade körsbärslikörjuice-ölen som 'oftast' tjejer drack. Ungefär som de som dricker sin öl med grenadine eller liknande - fast snäppet värre. När jag år senare började intressera mig för öl så hängde detta delvis med och det är först på senare år när jag verkligen börjat förstå, och gilla, lambics och fruktpyntade sådana som jag förstått kriek'ens fulla potential. För övrigt låter 'krieken' som namnet på monstret i ena Pirates of... filmen. Anyhow. Just innan jag provade den fenomenala Cantillon Kriek men efter att jag testat Liefmans Kriek på fat så vart jag nästan nödgödd att prova denna med. Denna gigant som funnit på bolaget så länge jag kan minnas men som jag aldrig velat prova - och dessutom blandat ihop med Lindemans Kriek (som är rätt trevlig, dock söt). Btw, varför heter alla dessa bryggerier så snarlikt? Liefman, Lindeman, Timmerman etc. Tliefman nästa?

Så in på bolaget gick jag med små stormsteg och ölen fann jag, jag gav den sonika till min flickvän och bad henne 'köpa ut den' åt mig. Sexistiskt, fördomsfullt eller barnsligt - ja, valet är upp till var och en. Dock så var det lite med glimten i ögat från bådas sida. Väl hemma öppnades den sedan medan maten puttrade på och i glaset kom den sedvanliga rösarosa färgen och ja, resten?

Timmermans Kriek
Efter alla goda krieks behövde jag ju bara prova även denna… Eller?

Utseende: Mörkrödgyllene vätska med rosalila skum.
Doft: Körsbärslikör och syltade körsbär. Inte helt hundra.
Smak: Lättare munkänsla med okey kolsyra. Småfizzig. Smaken är som doften inriktad på syltade körsbär och ja, artificiell och sötad. Lite för ’ren’ smak tycker jag som dessutom är rätt trist. Lite ljust maltblaskig finish.

Betyg? – Ok, icke, inte ens tillräcklig sötma för att jag egentligen ska vilja dricka den. Men samtidigt är den inte dålig och ja, smått prisvärd för sin genre och målgrupp. Men finns så många bättre.


Ja, så förlåt mig kära öldrickare, jag ska försöka hålla mig till bra öl och framförallt bra krieks framöver - men vissa öl måste man prova. Det lär inte hända igen, i alla fall inte förens jag ramlar över deras persikovariant!

För övrigt kan jag rekomendera er att prenumerera på/följa dessa bloginlägg genom att helt enkelt klicka in er på 'follow' här till höger i menyn, ange emailadress och vipps så är ni sedan infeedade.

No comments:

Post a Comment