Tuesday, November 16, 2010

Kvällsextra - Van Den Bossche Buffalo Belgian Bitter


Det här är något jag inte ens hade hört om förut, Van Den Bossche's Buffalo Belgian Bitter? Ett litet bryggeri som gör tre olika öl i Buffalo-serien och sedan ölet "Livnius" som är en medelmåttig blonde ale. Det här är då deras ESB/premium bitter på 8% från label’et Van Den Bossche som även har en stout, en blonde och en belgian ale på sitt konto. Ölen bryggs hos Pater Lieven i belgien och är väl ingen öl jag förväntat mig alltför mycket utav.

 
Van Den Bossche Buffalo Belgian Bitter
 
Utseende: Grågul vätska, lite smutsigt grumligt. Vitt skum med minimala till små bubblor.
Doft: Mer åt belgohållet än ESB med lite godissocker, tuggummi, blommor och tropisk frukt.
Smak: Medelstor till större munkänsla med bra kolsyra. Väldigt fräsch citrus och frukt smak med en fyllig och halvtorr känsla som sprider ut en rätt stor besk känsla i munnen, även fast den inte är så bedövande IPA-aktig. Lätt blommigt och ljust fruktigt med apelsin och godissocker. Här är det lite multikultistuk på smakerna, något jag tycker att den vinner på. Kanske lite sötare än andra bitters, men det blir sursyrligt torrt i munnen efteråt och lite eldat te-likande smak på slutet.

Betyg? – Bra, väldigt läskande och bra mycket trevligare smaker än jag hade förväntat mig. Blommigt, citrus och med en torr beska som stannar kvar väl. Men ändå lite sött och med lite kornigt stuk. Tror den kan vara bra som en avrundningsöl på en kväll med många ’stora’ öl med stora smaker. Dock har den 8% vilket kanske gör att den ändå lämpar sig mer tidigare på kvällen. Men en positiv överraskning.

No comments:

Post a Comment