Wednesday, November 24, 2010

Nattnotis: Ny beställning och en kortis på BrewDog Dogma

Inför en kommande ölprovning så behövde jag stasha upp förrådet med lite nytt att prova. Temat blev 'Kalifornien' med Lost Abbey i fokus och lite annat gott som komplement. Passade på att plocka lite De Molen också som jag inte tidigare provat. Enda abret är att Pliny lär med stor risk vara mer än några månader gammal - men bättre än ingen Pliny för någon som ännu inte fått den färsk. Founders Nemesis och Westvleteren 12 står för de lite roligare guldkornen även fast den senare skulle må bra av att vila ett tag. Har även en Lost Abbey Judgement Day och Inferno ståendes kvar om jag inte diktar upp det hela, så kan bli bra detta. Bara att hoppas att det kommer hit i tid. Men en retorisk fråga också? Hur skulle den ultimata amerikanska västkust-provningen se ut, enligt er? Vilka öl skulle vara med och varför? Gärna innefattande att man har ett visst tema och inte bara plockar ut ett gäng guldkorn. Eller hur skulle ni basera provningen utifrån listan här under och med den lista ni har här till höger om vad som står hemma i förrådet? Give me your best shot!

Och som jag varit 'noga' med att påpeka på sistone - glöm inte att ni kan koppla ihop er - med mig - via den smarta funktionen 'follow' här till höger. Ett bra sätt för att inte missa något av allt det jag kan tänkas skriva.

Inköpslista
1 x Port Brewing Panzer Imperial Pilsner 65cl
1 x Lost Abbey Red Barn Ale 75cl
1 x Lost Abbey Lost and Found 75cl
1 x Lost Abbey Devotion Ale 75cl
1 x Lost Abbey Carnevale Ale 75cl
1 x Lost Abbey Avant Garde 75cl
1 x Founders Nemesis 2010 35.5cl
1 x Founders Cerise Cherry 35.5cl
1 x Dogfish Head Olde School Barley Wine 35.5cl
1 x Anchor Old Foghorn Barley Wine 35.5cl
1 x Russian River Pliny the Elder
1 x De Molen Borft's Pilz 75cl
1 x De Molen Doppel Strauss 33cl
1 x De Molen Man and Macht 33cl
1 x De Molen Molenbier 33cl
1 x 3 Fonteinen Oude Geuze Vintage 2005 37.5cl
1 x Westvleteren 12 (Recent Vintage) 



BrewDog Dogma då? Det hade jag ju lovat i rubriken, så visst måste jag ge lite av den varan också. Anledningen är att då jag drack den i New York i somras så var den aningen för varm och situationen inte den optimala för att njuta av en såpass speciell öl. Så när Sorbon ute i Bromma visade upp den på fat så var det ju självklart att vi skulle prova den för att ge den ännu en chans. Det här är ju en öl som verkligen är underlig med ingredienser som guarana, Californian poppy (en blomma), kola nöt (en nöt som innehåller koffein) och skotsk ljung.

BrewDog Dogma
En öl vi drack i New York men inte tyckte att vi fått bra grepp om. En såhär pass kryddstark mörk öl kan inte drickas ljummen. Här var kryddigheten mer tydlig och smakerna blev av en finessrik nötig sort och likadant så var det blommiga smaker man nästan hade svårt att placera. Klart bättre än i somras

Betyg? – Bra+, en speciell öl kanske mer än bra på många sätt. Men roligt att få öl som utmanar en möjlighet att uttrycka sina intryck i doft och smak. Nu fick jag bättre grepp om den, indeed - men det är fortfarande ingen öl jag verkligen skulle rekomendera då den är lite underlig i god BrewDog-anda. Däremot är det en öl som kan vara rolig att prova om man är två stycken och vill dela på något som man annars inte skulle dricka. För det är och bör vara viljan att prova nya saker och på den vägen lära sig om den, kanske i framtiden att kunna uppskatta dem samt att förstå bredden som finns inom öl som är mycket av poängen.

5 comments:

  1. Vart beställer du ifrån denna gång?

    ReplyDelete
  2. Min gissning är Cracked Kettle. De är ruskigt dyra men har ganska mycket ölnördsöl. Jag har slutat köpa därifrån pga av deras hysteriska priser på alla öl som har "bra" betyg på ratebeer eller beeradvocate.

    ReplyDelete
  3. Mycket riktigt baggen..

    Däremot har de ändrat sina priser.. Jag har varit 'kund' på sidan ett bra antal år nu men aldrig beställt pga priserna och sättet att man bara kunde (!) betala med Paypal. Men 120kr för en Pliny (om än smågammal) och cirkus 150 kr styck för en flaska Lost Abbey är inte alltför apdyrt.

    Tror allt ovan inkl frakt gick på runt 1,7' alltså 100kr flaskan med frakt

    ReplyDelete
  4. Jag var på Kettle i fredags, en flaska Pliny blev det. 10 EUR och på flaskan stod det följande om bryggdatum: 101810 så färsk med andra ord.

    ReplyDelete
  5. Det låter ju onekerligen intressant och bra :) Nä, nya lägre priser är bra skit. nu ska jag bara se hur lång tid det tar att få hem och allt sånt. Sedan lär det isf bli fler beställningar

    ReplyDelete