Wednesday, November 10, 2010

Inför morgondagens staffettinlägg - Sierra Nevada 30th Anniversary Ale och Port Brewing Hop-15

Inför morgondagens 'släpp' av första delen i mitt bidrag till ölbloggarstaffetten - vilket blev att skriva om en fiktiv resa runtom i USA, i ölens tecken så har jag nu behövt knåpa ihop mina sista anteckningar om lite amerikanska öl för att 'värma upp'. Igår var jag exempelvis på Bishop Arms på vasagatan i Stockholm men förfasades fort över deras priser, vilka jag dock märkte förs efteråt då jag skulle pynta. Åtminstone 30kr/ölen dyrare än konkurenterna - men fick ändå i mig lite gott så helt besviken är jag ju inte.
Dagens två öl är rätt 'stora' sådana - den första är en del av Sierra Nevadas 30-årsjubileumsserie och den andra en rejäl humlad kanonkula! jag har märkt på sistone att jag ibland är lite hård mot IPA's och liknande öl i min betygssättning och jag hade tänkt att skriva mer utförligt om varför åtminstone jag betygssätter som jag för - något jag dock inte hinner just nu, men kort kan man säga att just IPA's oftast är riktigt bra samtidigt som valet av humlesorter kontra ens egna preferenser avgör rätt mycket om man gillar 'lagrena' av olika humlesorter eller mer tycker det blir en ostrukturerad röra.


Sierra Nevada 30th Anniversary Fritz & Kens Ale
Är ett samarbete där Fritz Maytag från Anchor Brewing, en av pionjärerna i Kalifornien (mer om det imorgon), har varit med och gjort denna mörka ale eller stout snarare på ett sätt som ska föra en tillbaka lite i tiden. En av de två från denna serie som kommer till sverige men som vi lyckades knipa i New York - vilket var bra då de kostar apemycket här i sverige.

Utseende: Brunsvart vätska med mjällt litet ekbrunt skum med minimala bubblor i skummet.
Doft: Ektunna och lite lätt ton av tjära tillsammans med svartmalt. Inte så rökig utan snarare en doft av aska, dock utan det lite mineraliga som ibland kan följa med den doften. Lite lätt laktosgräddigt och rostad malt mot slutet. Viss gräsig och lite ”jordig” humle. Lite småtorr och traditionell stout mer en fyllig och rejäl choklad och kaffebomb sett till doften.
Smak: Medelstor munkänsla med okey kolsyra. Lätt och samtidigt fyllig kropp med dominerande smak av ek och aska. Vissa smaker av choklad. Lite lätta nyanser av whiskytunna, eller snarare ”lagrad tunna” som kommer fram mer i eftersmaken. Lätt, torr humle, precis lite sådär jordig och gräsig som i doften.

Betyg? – Bättre-, mycket torr kotte, bitter och rätt svår stout. Känns som en stout som den kan ha varit för 30-40 år sedan, visst är den bra, men rätt svår och lite maffigt komplex.


Port Brewing Hop-15
15 humlesorter tillsatta var 15’e minut till Port Brewing 15 års jublieum. Kanon eller Klaown?

Utseende: Inget egentligt skum utan lite fluffiga porösa skumliknande saker som lägger sig som rester kring kanten ovanpå det grumligt orangefärgade vätskan. 
Doft: Humle. Lite av allt – grape, tvål, frukt, tropik, alkohol. Bra eller obalanserat?
Smak: Lättare till medelstor munkänsla med okey kolsyra. Rätt mjuk och lätt med en smak som spänner över en del olika intryck som humle kan ge, samtidigt med lite kexig malt. Juice’igt len och mjuk smak men ändå med brist på tydliga smaker. Mer lättdrucken och humligt än riktigt varierad och bra. Len jucie!

Betyg? – Bättre, pinje- och lätt oljig DIPA med mycket av allt. Som Grandiosa extra allt. Tyvärr tycker jag att den förlorar på att vara så humlad, det är gott – om man dricker en, på en kväll så är den nog riktigt bra. Men i jämförelse, parallellt med massa annat gott så faller den lite på att den inte riktigt har sina olika humlesorter ’sorted out’. Jämför med Mikkeller 10 så kommer man märka vad balans och smakvariation är mer än humleboostad humlejuice. ”Tyvärr” är det fortfarande en riktigt bra DIPA.

1 comment:

  1. Sierra Nevada 30th Anniversary Fritz & Kens Ale ska bli intressant att prova. Köpte också en i NYC.

    Hop-15 tyckte jag var lysande när jag har provat den.

    ReplyDelete