Tuesday, November 30, 2010

Nattnotis: Besökarpeak och isländsk julöl mitt i allt.

 Vill ni i framtiden ha lättare/snabbare att läsa om isländska rököl eller annat som kommer ur vulkaner, klicka in er på 'follow' här till höger så sköts det hela automatiskt och ni spar tid. Tid är mer tid till famil, kärlek och öl!

Besökartopp och snart december!
Den här veckan liksom den här månaden har slagit litet besökarrekord har jag sett då jag gluttat igenom google analytics. Troligen är det ett resultat av lite mer utförliga inlägg samt dessa små nattnotiser vilket tenderar att locka lite nattugglor. Samtidigt är dessa nattnotiser ett bra fönster att få ur sig lite mer funderingar och tankar kring öl. På förmiddagarna och dagarna har man ju oftast fullt upp med annat varpå det oftast kan vara skönt att framåt nattakvisten kunna få ur sig lite man grubblat på under dagen. Idag har det mest grubblats på huruvida mitt paket med öl ska komma fram i tid och om om helgens ölprovning blir av eller inte, men vad gör det i det stora hela? Imorgon är det första december och liksom i fjol känns det som om det kan bli lite riktig julstämmning. Bara en sådan sak kan ju göra den mest surmulna lite gladare. Efter en stressig dag där hjärnan till slut körde ihop sig så firade jag i det tysta med att dricka två riktigt fina öl från Struise - deras Pannepot Reserva 2007 samt en Pannepeuten från samma år (2007). Denna lilla serie om 4 öl om jag inte har fel är riktigt, riktigt bra och det är kul att ha smakat på de olika varianterna på den och vilken/vilka jag tycker är bäst kommer jag nog skriva om imorgon. Nä, läs nu lite om isländska rököl vilket är lite ironiskt med tanke på sommarens vulkanutbrott och efter det så bör ni alla begrunna lite om det inte är värt att öppna något alldeles speciellt till helgen. Vad får ni avgöra själva men dela gärna med er!


Isländsk rökbock tar över efter isländsk vulkan!
 Isländska bryggeriet Ölvisholt är faktiskt rätt trevlig, även fast deras stout inte föll mig helt i smaken (dock verkar den ha uppskattats av många andra) så tyckte jag bättre om deras red ale. Nu till julen kom så deras rökbock hit till Sverige. Nu när flygen gått sedan ett par månader så funkar det galant, vore segt att ro hit den. Ölen verkar egentligen ligga på 5,6% men det har minsann strykts över och sedan har det tillkommit en liten ruta som tillkännager att den är på 6,5%. För att rikta in sig mer på systembolagets krav eller för att det passade bättre? You never know!

Ölvisholt Jólabjór

Utseende: Rött orangegyllenfärgad vätska med krämsmutsigt nougatfärgat skum.
Doft: Ren rökighet med mycket malt och lite saltrökta charkuterier och små doser av söt men het kanel, nejlika och peppar. Just det sistnämnda tillsammans med det rökiga ger mig associationer till chilirökt skinka eller om det är enbärsrökt. Ja, det är rökt i alla fall och det är även rätt rikligt med malt.
Smak: Lättare munkänsla med ok kolsyra. Bör tillägga att då jag först fyllde glaset märktes knappt kolsyran. Men efter att ha skakat runt lite i flaskan så kom den fram desto mer, annorlunda. Rätt tunn kropp trots allt. Smaken är därmed även den lite lättare och det är halvtorr rökt malt. Det finns kryddig kanel och nejlika där om man tar in rejält med luft. Det är lagom fruktigt för att den ska kännas fräsh och överlag så är det ingenting riktigt negativt med den, förutom den tunna kroppen då kanske. Men likväl hade jag förväntat mig lite rejälare smaker utöver den röka skinkan och den bitvis måttliga julkryddningen. I samband med att det blir lite fruktigare så blir det även lite sötare med bitter citrus och bär, men likväl med någon saltigt röktorr känsla - så den blir lite varierande.

Betyg? - Bra(+), jag tycker inte den är bättre än bra men likväl en rätt så annorlunda rököl som dock skulle kunna stå sig året runt. Kanske hade hoppats på lite mer kropp och lite mer tryck i smaken. Men den gör det ändå bra - smakerna är rätt fina  och framförallt så kommer det lite nya smaker hela tiden. Den lägger sig lite mitt emellan mina omdömen av de andra två ölen jag provat från dem - den är bra och har något, men det är likväl något som tar emot för att jag ska krama om den som om jag vore 5 år och den vore tomten.

No comments:

Post a Comment