Wednesday, December 8, 2010

Första plumpen på kartan? Founders Cerise?

Innan öl - själv-PR
Fast innan det så tänker jag fortsätta tjata och göra motsatsen till smygreklam - alltså helt öppet be er, om att rösta på mitt fotobidrag i denna tävling. Bara att klicka på 'logga in' (funkar det med olika mailklienter och facebook) (ingen reklam och ingen info sparas). Gå till dennna bilden och klicka på 'gilla' - så, klart! Gör det så får snåle Manker en julklapp tidigt i år! Och,i den ursprungliga bilden så står faktiskt min Russian River Pliny The Elder med i sin fina gröna färg på flaskan, så den är delvis ölrelaterad!



Founders Cerise, ölen som ändrar synen på Founders?

 Tidigare hag jag ju konstaterat att Founders är ett av mina favoritbryggeri så till vida att de håller så oerhört hög lägstanivå med sina öl, förutom någon IPA så har jag verkligen gillat allt jag har druckit därifrån. Ser dessutom fram till den Nemesis 2010 som står här och väntar - någon som har provat den och kan ge ett utlåtande? Däremot är jag smått osäker nu med deras körsbärsöl Cerise, ölen som enligt andra ska vara den som tar bort pricken över i för dem. Så självklart blev det att prova den och såhär löd domen.

Denna körsbärsjästa öl lär bli den som får avgöra lite huruvida Founders är ett superbt fantombryggeri eller att de faktiskt har gjort åtminstone några få lite mindre bra öl. Cerise är på 15 IBU och med 6,5% bör det ändå finnas lite kraft här i flaskan. Lärde mig nu också at Founders har skruvkork på sina öl – eller är det bara denna? Vågar inte öppna en av mina Breakfast Stouts också kolla.


Founders Cerise


Utseende: Lättare rosanyanserad orange färg med ett litet ljust ljust rosa skum som dör ned till lite rester kring glaskanten. 
Doft: Direkt är det något som påminner om hur det kan bli när amerikanska bryggerier ska göra europeiska ölstilar såsom t.ex. veteöl för det är liknande här. Doften är av körsbär, rätt torra småsura. Men en maltbetonad sötma finns också här med nästan mandellikörartad stil. Körsbärsmustigt och sådär fint florsockrat nedsötat.
Smak: Medelstor munkänsla med bra kolsyra. Rätt fyllig men ändå lagom kraftig och ja, nästan lite tunn kropp. Smaken är lite ’gullig’ med körsbärsen som flörtar med en utifrån kroppen från en rätt shysst ale. Det blir som om man hällt i körsbärssyup i en rätt bra öl och ändå är det inte dåligt. Det är inte artificiellt och det är inte hemskt – men är det bra då? Jag vet inte, det är väldigt drickbart – men så var ju också Hoegaarden Rosé och Früli’n. Medan de två var utpräglade ’hinka och njut, det är sommar’-öl så är den här ändå från Founders och frågan är vad för syfte den har, om den har något? För vore den enbart ett kul ihopkok så? Mnjae, maltigheten lyser igenom, körsbären är florsockrade och därmed inte så sursyrliga som de annars vore och överlag så känns den lite obalanserad.

Betyg? – Bra-, drickbarheten är stor och den känns inte lika juice’ig som de övriga två fruktölen jag nämnde ovan, men här lyser malten igenom. Som en bra öl man lagt (förvisso välsmakande sådan) syrup i. Jag ogillar det inte, men jag blir ändå lite besviken och det lilla minuset är för att om det vore stekhet sommar så hade jag nog ändå valt bort denna. Fruktöl på sommaren ska vara läskande och försvinna, den här känns fortfarande som en vanlig öl, men med fruktig smak. På något sätt blir det som Magic hat #9 (oh love) men med just körsbär så tycker jag att man kunde förvänta sig något annat, något mer. Ölen förändrar såklart inte min åsikt om att Founders gör grym öl, men den blir en liten bump på vägen, men sådana tycker jag att alla bryggerier oftast har och ofta fler än en, så inga konstigheter här med andra ord.

No comments:

Post a Comment