Wednesday, May 11, 2011

Brittisk IPA i Svensk tappning - Oceanbryggeriet IPA och Hantverksbryggeriet Bödeln


 I all hets  med uppumpade och upphumlade Black/Imperial/Double/Triple/Quad India Pale Ales så kan det ibland vara skönt att bryta av med något idag så ovanligt som en brittiskinfluerad IPA. Det känns som om Amerikanska humlesorter, alkoholstyrkor och IBU's har tagit över mer och mer och även fast jag är en av alla hop-addicts så måste man ändå någonstans uppskatta en lättare IPA med lite mer maltkaraktär. Därför är det kul att få prova på två stycken sådana med rätt korta intervaller, dels Hantverksbryggeriet Bödeln som vi nyss fick till Systembolaget, och dels Oceanbryggeriets India Pale Ale - två öl jag båda bara har druckit på fat tidigare. Den senare av de två har faktiskt en släng Cascade i sig för att ge lite mer arom till ölen, men annars är det maltsorter och humle som är mer passande brittisk-IPA hos de båda. 

Ps. Glöm inte tävlingen på Facebooksidan, 5 dagar kvar!
Hantverksbryggeriet Bödeln


Utseende: Mörkare lite disig orangebrun vätska med kompakt poröst skum med minimala bubblor.  Lägger sig som lite smuts ovanpå som ett litet lock. 
Doft: Smöriga blommor och brittisk karaktär mild beska. Slutar med citrus, blomster och drar man in en lång inandning så doftar det lite klor.
Smak: Lättare till medelstor munkänsla med okey kolsyra. Rätt lätt men med citrus och beska som kommer fram rätt snabbt tillsammans med en blomsteräng. Lite skog och humlekotte men det är mer brittisk Brittisk IPA med ljus malt och med ett bra mellanbett, men slutar rätt klent.

Betyg? – Bra(-). Rätt trevlig och en bra mellanklass-IPA som  känns rätt god "trots" att det drar åt det brittiska hållet. Jag gillar den blommiga humlen med citrus och apelsinskal. Lite kalksten och lätt slut (sådär bittert) men väldigt trevlig om man inte är ute efter Amerikanska döds-IPA’s med stora skördar mördarhumle. Samtidigt tycker jag kanske att man bör göra något "mer" med den för att ge den mer, mer av något helt enkelt.


Oceanbryggeriet IPA


Utseende: Lite rödare mörkt klargyllenorange vätska med fint skum ovanpå med mjäll topp och söta minimala bubblor som sipprar ned. 
Doft: Här är det brittisk bitter beska med blomster och örter. Maltens karaktär lyser igenom väl och träffar humlen väl med crisp cirtus och bra bitter beska.
Smak: Lätt, ok. Väldigt mild och kanske något väl snäll. På gräsängen plockar man blommor medan man äter bittra kex och blickar ut över den engelska landsbygden – ungefär så är det att dricka denna IPA. Väldigt mild, fin citrus- och maltkaraktär där en väldigt läskande och trevlig beska ändå lyckas hitta fram från det milda. Törstsläckare och lättdrucken.

Betyg? – Bra(+). Trevlig men mild och så är det ju en stil jag tycker är sådär. Mellan en APA och en Brittisk IPA med rostad malt som ger sötma och karaktär medan den citrusblommiga bitterheten kommer i varierade omgångar. Trevlig – ja. Smakrik  - helt okey. Överlag – kanske lite snäll, men väldigt bra session beer.

2 comments:

  1. Väldigt irriterande att läsa folks recensioner av Bödeln som frisk. Båda mina har endast doftat smör och kola och även haft mycket smör i smaken. Först ville inte hjärnan acceptera att det kunde vara fel på den och jag tänkte på Jämtlands öl och att den nästan skulle vara så på nått märkligt sett. Nu har jag förstått av andras reaktioner att något är fel.

    Oceans IPA drack jag senast på fat i Göteborg och tycker som du att det är en trevligt blommig session-öl.

    ReplyDelete
  2. Ja, jag förstår dig mer än väl. Sågade den då jag drack den på fat. Tycker den har lite väl mycket av det kolasmöriga du beskriver vilket även fler jag pratat med håller med om. Samtidigt är brittisk IPA ibland lite mer så att de har dessa smaker, vilket är varför jag inte gillar dem. Nu gick det lite till överdrift i den här ölen, men samtidigt lyckades jag tänka förbi det.

    ReplyDelete